VIVIR CRISTIANAMENTE EL DESCANSO Carta del Arzobispo de Valencia

VIVIR CRISTIANAMENTE EL DESCANSO Carta del Arzobispo de Valencia

La llegada del verano y el fin del curso académico supone un cambio en la vida de las familias y de las parroquias, que programan actividades pastorales distintas a las que se realizan habitualmente el resto del año. Es también la época en la que intentamos buscar tiempo para el descanso, para encontrarnos tranquilamente con familiares y amigos, para disfrutar de la naturaleza y realizar algunas actividades que, cuando estamos sometidos al ritmo habitual de nuestras ocupaciones, a menudo no nos resulta fácil hacerlas. Tanto el trabajo como el descanso son necesarios: el trabajo nos lleva a vivir en el mundo sin olvidar que somos cooperadores de Dios en la edificación de una sociedad más justa; el descanso nos recuerda que el trabajo no es un fin en sí mismo y que no podemos dejarnos esclavizar por un ritmo de vida que nos deshumaniza. En estas últimas palabras del curso permitidme unos consejos para que este tiempo nos ayude a reemprender el trabajo del próximo curso con ánimo confiado y alegre.

En primer lugar, os invito a no olvidar a las personas que no pueden disfrutar de un tiempo de vacaciones, bien porque no tienen trabajo o porque durante estas semanas trabajan para que otros puedan descansar. La Iglesia nos enseña que tanto el derecho a un trabajo digno como el derecho al descanso son necesarios para que el ser humano puede crecer como persona. Sabemos que muchos no pueden ejercer plenamente estos derechos, bien porque no tienen trabajo o porque sus condiciones laborales son tan precarias que no les es reconocido el derecho al descanso. Uno de los objetivos fundamentales de todo ordenamiento social y político ha de ser que todos tengan un trabajo digno, que no se da si no se ofrece el trabajador la posibilidad de un descanso digno.

Para aquellos que pueden determinar por sí mismos el ritmo de su trabajo porque no dependen de otros, el descanso es, en cierto modo, una exigencia moral que puede ayudar a liberarse de la tentación de la idolatría del dinero, de considerar la eficacia como valor absoluto en la vida y de la esclavitud a un activismo que deshumaniza, porque nos lleva a olvidar el deber de ofrecer a Dios el culto que le es debido y de estar atentos a las necesidades de los demás. La obligación del descanso semanal y la enseñanza de Jesús sobre el sábado, que había sido establecido para el hombre, nos ayudan a valorar las cosas en su justa medida.

Las vacaciones no pueden ser un paréntesis en el esfuerzo por cultivar los valores que nos ayudan en nuestro crecimiento personal. Hay quien cae en la tentación de vivirlas como un tiempo de excesos que no son positivos para la persona. Para los cristianos es un tiempo para avanzar en la propia santificación. Poder disponer de tiempo libre nos permite tener espacios para la reflexión, el silencio, el estudio y todo aquello que favorece el crecimiento en la vida interior y cristiana, y que nos permite disfrutar de las cosas buenas que el Señor nos regala cada día. Que en todo sepamos descubrir los signos de su amor. Felices vacaciones a todos y hasta el mes de septiembre. Recibid mi bendición.

† Enrique Benavent Vidal, arzobispo de València.

VIURE CRISTIANAMENTE EL DESCANS

L’arribada de l’estiu i la fi del curs acadèmic suposa un canvi en la vida de les famílies i de les parròquies, que programen activitats pastorals diferents a les que es realitzen habitualment la resta de l’any. És també l’època en la qual intentem buscar temps per al descans, per a trobar-nos tranquil·lament amb familiars i amics, per a gaudir de la naturalesa i realitzar algunes activitats que, quan estem sotmesos al ritme habitual de les nostres ocupacions, sovint no ens resulta fàcil fer-les. Tant el treball com el descans són necessaris: el treball ens porta a viure en el món sense oblidar que som cooperadors de Déu en l’edificació d’una societat més justa; el descans ens recorda que el treball no és una fi en si mateix i que no podem deixar-nos esclavitzar per un ritme de vida que ens deshumanitza. En estes últimes paraules del curs permeteu-me uns consells perquè este temps ens ajude a reprendre el treball del pròxim curs amb ànim confiat i alegre.

En primer lloc, vos convide a no oblidar a les persones que no poden gaudir d’un temps de vacances, bé perquè no tenen treball o perquè durant estes setmanes treballen perquè uns altres puguen descansar. L’Església ens ensenya que tant el dret a un treball digne com el dret al descans són necessaris perquè l’ésser humà puga créixer com a persona. Sabem que molts no poden exercir plenament estos drets, bé perquè no tenen treball o perquè les seues condicions laborals són tan precàries que no els és reconegut el dret al descans. Un dels objectius fonamentals de tot ordenament social i polític ha de ser que tots tinguen un treball digne, que no es dona si no s’ofereix al treballador la possibilitat d’un descans digne.
Per a aquells que poden determinar per si mateixos el ritme del seu treball perquè no depenen d’uns altres, el descans és, en certa manera, una exigència moral que pot ajudar a alliberar-se de la temptació de la idolatria dels diners, de considerar l’eficàcia com a valor absolut en la vida i de l’esclavitud a un activisme que deshumanitza, perquè ens porta a oblidar el deure d’oferir a Déu el culte que li és degut i d’estar atents a les necessitats dels altres. L’obligació del descans setmanal i l’ensenyament de Jesús sobre el dissabte, que havia sigut establit per a l’home, ens ajuden a valorar les coses en la seua justa mesura.
Les vacances no poden ser un parèntesi en l’esforç per cultivar els valors que ens ajuden en el nostre creixement personal. Hi ha qui cau en la temptació de viure-les com un temps d’excessos que no són positius per a la persona. Per als cristians és un temps per a avançar en la pròpia santificació. Poder disposar de temps lliure ens permet tindre espais per a la reflexió, el silenci, l’estudi i tot allò que afavoreix el creixement en la vida interior i cristiana, i que ens permet gaudir de les coses bones que el Senyor ens regala cada dia. Que en tot sapiem descobrir els signes del seu amor. Bones vacances a tots i fins al mes de setembre. Rebeu la meua benedicció.

† Enrique Benavent Vidal, arquebisbe de València.